BelOrta trapte dit voorjaar de tweede editie van haar steuncampagne voor lokale sportverenigingen op gang. Daarbij ging de coöperatie opnieuw op zoek naar het Plezantste Legioen van het land. Die sportclubs delen immers dezelfde waarden als de BelOrta producenten: het harde werken, de gedeelde passie en de goesting om elke dag opnieuw voor het allerbeste resultaat te gaan. Om kans te maken op de hoofdprijs van €5.000, werden alle clubs in ons land uitgedaagd om een foto in te sturen van hun Plezantste Legioen. Hoe te winnen? Door de meeste stemmen van de volksjury binnen te rijven.
Dit jaar gingen meer dan 100 clubs de uitdaging aan om stemmen te verzamelen op hun foto. In totaal werd er ruim 32.000 keer gestemd op de verschillende foto's. Met meer dan 6.000 stemmen haalde Cycling Team Glabbeek de overwinning binnen, waardoor ze de hoofdprijs van €5.000 winnen en zich het komende jaar het Plezantste Legioen van het land mogen noemen.
De ropeskippers Rom Skippers Mechelen en volleybalclub Lennik Dames eindigden respectievelijk op plaats 2 en 3 waardoor ze hun clubkas met €1.000 gespijsd zien.
De juryprijs voor plezanste inzending ging naar judoclub Yama-Arashi Bavikhove en voetbalclub KFC Broechem. Ook zij slepen elk €1.000 in de wacht.
Samen strijden als één team met een hechte vriendengroep
"In maart kregen we te horen dat onze hoofdsponsor stopt op het einde van 2023. Deze wedstrijd kwam dan ook op het ideale moment om te proberen extra sponsoringsbudget te verwerven. Al onze trainingen vertrekken vanop een fruitteeltbedrijf van peren . In de winter trainen we tussen de perenplantages en indoor in omgebouwde oude koelcellen. Aangezien de wedstrijd begon in de bloeiperiode van de perelaars, kwamen we al snel op het idee om fruit en sport in één foto te plaatsen. Om stemmen binnen te halen werd voornamelijk reclame gemaakt op onze sociale media. Maar we gingen ook van deur tot deur, spraken mensen aan tijdens wielerwedstrijden,...", aldus Gunther Stockx van het Cycling Team Glabbeek.
"Dat we dan de meeste stemmen hebben gehaald, danken we aan de inzet van veel mensen die er echt voor gegaan zijn. De overwinning voelt voor ons dan ook aan als een teamoverwinning. Dat is net de boodschap die we onze jeugd meegeven: steeds samen strijden als één team met een hechte vriendengroep. Het is dan ook zeker de bedoeling dat elk lid voordeel haalt uit deze sponsoring."