Stan Dewulf: Nog één dit seizoen

Door Kurt Vermeerbergen op 3 Apr 2013 - 09:26
Printvriendelijke versieVerstuur per e-mail

Stan Dewulf (rode kledij op foto) won afgelopen paasweekend zijn allereerste wedstrijd in zijn jonge wielercarrière. Hoog tijd om met hem kennis te maken.

1. Hoe blik je terug op je vorig seizoen op de weg?

Vorig jaar was het jaar waarin ik leerde koersen, het was allemaal nieuw voor mij. Eerst moest ik me leren handhaven in het peloton en trachten de koersen uit te rijden. Later op het seizoen kon ik al een behoorlijk resultaat rijden. Ik zie het als het seizoen waarin ik heel veel progressie heb gemaakt.

2. Wat vind je zelf u hoogtepunt en je grootste teleurstelling van seizoen 2012?

Mijn grootste teleurstelling was de thuiskoers van mijn ploeg in Vlamertinge vorig jaar op het einde van het seizoen. Ik had er mijn zinnen op gezet en in de wedstrijd verliep alles goed. Tot ik in de sprint zwaar ten val kwam. Dat vond ik wel heel jammer. Mijn hoogtepunt was dat ik de interclub in Borlo op het begin van het seizoen al kon uitrijden. Op dat moment koerste ik nog minder dan een jaar en vond ik dat al een heel goede prestatie.

3. Hoe heb je u voorbereid op het nieuwe wegseizoen?

Vanaf de tweede week van november ben ik beginnen mountainbiken, maar weliswaar zeer rustig tempo. Vanaf de tweede week van december ben ik beginnen lopen tot eind december. Dan ben ik eind december op de fiets gekropen en begonnen met duurtrainingen tot begin februari. Dan kwamen er specifieke trainingen bij (interval, souplesse) en dit doe ik in het seizoen ook.4. Heb je merkbare progressie gemaakt deze winter ten opzichte van vorig jaar en welke is dit?

Ja, nu rust ik op een veel grotere basis. De training waren dit jaar ietsje langer en dit heeft me wel deugd gedaan. Ik heb meer kracht in de benen.

5. Wat zijn je doelstellingen voor het komende seizoen?

Nog een overwinning zou mooi zijn en daar zullen we ook alles aan doen om die te behalen. En voor de rest zie ik dan wel.

6. Wanneer is het seizoen geslaagd voor je?

Als ik elke koers heb helpen koers maken en dat dit dan ook af en toe eens mag mooie resultaten opbrengen.

7. Welke parcours zijn je favorieten/ wat zijn je sterkste punten in wedstrijd?

Parcours met hellingen in, maar geen al te lange hellingen. Ik heb het explosieve type. Geef mij maar kort en stijl. Mijn sterke punten zijn mijn aanvalslust en explosiviteit.

8. Je heb al één overwinningen op de weg behaald? Verwacht?

Afgelopen weekend was mijn eerste overwinning. Iedereen zei tegen mij dat het niet lang meer zou duren, maar ik had het zelf niet echt verwacht.

9. Is er nog een wielerdroom die je koestert? En/of wedstrijd die je dolgraag zou willen winnen?

Profcoureur worden zou mooi zijn, maar op dit moment denk ik niet dat dat erin zit. Ik zou wel graag eens 1 interclub winnen.

Gerelateerde artikels

Stan Dewulf mocht gisteren de Igor Decraene Trophy 2015 in ontvangst nemen als beste tijdrijder bij de junioren. Deze trofee kreeg Stan tijdens de Belgische avond van het jeugdwielrennen.
“Ik heb goed gerecupereerd na mijn vierde plaats in de E3 Saxo Classic. Mijn voorbereiding was volledig gericht op topvorm tijdens het voorjaar, en ik denk dat dat goed is gelukt. Het parcours van Dwars door Vlaanderen ligt in het verlengde van de E3: kort, krachtig en bijzonder intens. Het...
De Memorial Fred De Bruyne/Grote Prijs Gemeente Berlare voor profs/elite indiv. was een schot in de roos met 132 renners aan de start waaronder Edward Theuns, Dries De Bondt, Stan Dewulf, Milan Menten, Lionel Taminiaux, Timo Kielich, Tom Van Asbroeck, David Dekker en nog veel anderen, waaronder...
  Gisteren om 15.00 uur stonden 46 nieuwelingen in aan de start in Lauwe voor 64,6 km, verdeeld over 17 ronden van 3,8 km. Stan Dewulf (Wielerteam Ieper) reed solo naar de zege. Hij stuurde ons zijn wedstrijdverslag. "Vanaf de eerste ronde wou ik er al een lap op geven om eens de...
"We stonden met 63 renners aan de start in Parike. In het begin heb ik een paar keer met enkele renners een aantal meter voorop gereden. In de eerste ronden liepen er constant groepjes weg die niet veel voorsprong kregen en dan in de vierde ronde konden we met 3 weglopen en dan is er nog 1 iemand...
"We stonden met 53 renners aan de start in Oostnieuwkerke. ik startte tamelijk achteraan. In de eerste ronde kon ik al vooraan post vatten, zodat ik een goed zicht had op de situatie. Er waren eerst drie vluchters die een einde voorop hebben gereden. Een beetje voor halfweg koers hebben we ze...