Vince Van den Eynde: "Ik ben er blijven in geloven"

Door Kurt Vermeerbergen op 25 Nov 2020 - 18:37
Printvriendelijke versie

Vince Van den Eynde maakte dit jaar de overstap naar het VDB Cycling Team en met succes. In oktober behaalde hij de eerste zege van het seizoen voor zijn nieuwe ploeg.

1. Hoe kijk je terug op het crossseizoen 2019-2020?
Het seizoen 2019-2020 verliep niet zoals ik had verwacht. Ik was goed begonnen in Steenhuffel en hoopte die lijn door te trekken naar de crossen die volgden. Helaas was dat niet het geval vanwege krachtverlies in mijn been waarmee ik het ganse seizoen bleef sukkelen en niet meekon tijdens de wedstrijden. Mentaal was dit niet makkelijk want het seizoen ervoor verliep ook niet super. Ik heb me wel telkens blijven inzetten om er het beste van te maken. Uiteindelijk had ik het seizoen sneller beëindigd om vroegtijdiger rust in te bouwen. Ik was daarbovenop einde contract bij Tarteletto-Isorex waardoor ik moest uitkijken naar een nieuwe ploeg.

2. Wat was je diepste ontgoocheling van vorig seizoen?
Mijn diepste ontgoocheling van vorig seizoen was het niet behalen van het gehoopte en gewenste niveau gedurende meerdere crossen. Zonder die lichamelijke klacht wist ik dat het beter zou gekund hebben. Elke week de nodige trainingen afwerken om dan een teleurstellend resultaat te behalen was niet altijd motiverend. Maar ik ben wel blijven doorzetten.

3. Het afgelopen wegseizoen reed je in de kleren van Hubo - Titan cargo CT. Hoe was de ervaring met deze ploeg?
Dat was een zeer leuke ervaring. De ploeg heeft een zeer aangename, vriendschappelijke sfeer en vormt een hecht team. Samen met mijn huidige ploegmaat, Arno Van den Broeck, konden we een wegprogramma afwerken. We hebben de Ronde Van Vlaams-Brabant gereden als voorbereiding op het crossseizoen, al waren dat toen vanwege de hittegolf zeer warme en pittige dagen voor het ganse Hubo – Titan cargo Cycling Team.

4. Tevreden over het korte wegseizoen?
Het is uiteraard zeer spijtig dat we door Covid-19 maar weinig wegwedstrijden hebben kunnen rijden. Maar, ik ben wel tevreden over de wegwedstrijden die ik heb gereden.

5. Je maakte de overstap naar het VDB Cycling Team dit crossseizoen. Was deze overstap nodig voor je mentaal tot rust te brengen?
Nu ben ik terechtgekomen in een ploeg die gemoedelijker omgaat met het wielrennen en toch zeer professioneel alles aanpakt als kleine ploeg. Ik voel me super goed en oprecht gesteund door iedereen die bij dit team betrokken is. Dit speelt mentaal sowieso een rol om vervolgens resultaten te kunnen behalen. Hun geloof en vertrouwen in mij, geven ook mij terug meer zelfvertrouwen, na de voorbije seizoenen met veel tegenslag. Ik ben hen daarvoor dankbaar.

6. Na nog geen 2 maanden schenk je uw nieuwe ploeg een eerste zege van het seizoen. Verwacht om na 4 jaar eindelijk nog eens te winnen?
Die overwinning deed echt deugd. Na de afgelopen seizoenen had ik dit niet direct verwacht. Ik start uiteraard elke cross met de ambitie om er het maximum uit te halen. Daarom, gaf het me enorm veel voldoening om nog eens als eerste over de meet te rijden na een spannende finale in de cross van Hechtel-Eksel. Het was meteen mooie erkenning voor Garage Special, hoofdsponsor van de ploeg, en gelijknamige cross. Die overwinning gaf me ook de bevestiging dat ik het nog kan.

7. Had je deze zege nodig om te tonen dat ze nog steeds rekening met je moeten houden?
De mensen die me goed kennen weten wat ik nog kan. Omdat ik al lang niet meer aan de kop van een wedstrijd was gekomen, zullen er dan ook velen zijn die dit niet meer van mij hadden verwacht. Uiteindelijk, door erin te blijven geloven is het me toch gelukt.

8. Wat verwacht je voor de rest van het seizoen? In welke wedstrijden wil je er zeker nog staan?
Er zullen helaas weinig tot geen U23 crossen zijn vanwege corona waardoor we meestal of altijd samen met de profs zullen moeten starten. Mijn doel is om de crossen uit te rijden die ik bij de profs start en die met een goed gevoel te beëindigen. Verder is het dit seizoen koffiedik kijken waar er nog aparte A-crossen zouden kunnen zijn voor U23 Beloften. Indien er nog worden gehouden dan hoop ik eens met een mooie top 10 plaats naar huis te gaan.

9. Hoe verloopt de mix tussen je studies en trainen?
Dat verloopt vrij goed. Het is een kwestie van een goede planning te maken om mijn trainingen te kunnen combineren. Vanwege corona hebben we meer online les waardoor ik de verplaatsing al niet moet maken naar de hogeschool. Hierdoor ben ik flexibeler om mijn trainingen af te werken.

Gerelateerde artikels

Vince Van Den Eynde ging zondag vanaf de eerste meters voluit op het Fort van Kessel tijdens de tweede manche van de moedige veldrijder. Op de renner van Kalas stond geen rem en won vrij vlot de wedstrijd. In de spurt voor de resterende podiumplaatsen won Lloyd Sprangers het van Tomas Kopecky....
Op het stand van Sint-Anneke in Antwerpen behaalde Vince Van Den Eynde zijn 4e zege van het seizoen. Vince kon in de eindfase Niels Vandeputte achter zich houden en breidde zijn voorsprong uit tot uiteindelijk 28 seconden. De Nederlander Mees Hendrikx kwam 22 seconden later over de meet. Foto'...
Het was zo goed als donker wanneer gisteren in Hectel-Eksel Vince Van den Eynde als winnaar over de meet spurtte bij de beloften. Het is voor Vince zijn eerste zege van het seizoen en de eerste voor zijn nieuwe ploeg, VDB Cycling Team. Zijn ploeggenoot Arno Van den Broek werd tweede. Ward Huybs...
Het VDB Cycling Team rond de broers Arno en Lars Van Den Broeck breidt uit en vond een hoogwaardige partner voor deze zomer. Het veldritteam ging voor het wegprogramma van de beloften een samenwerking aan met het Hubo Titan Cargo Cycling Team. Het VDB Cycling Team verstrekte zich dit voorjaar...
De wedstrijd voor nieuwelingen in Middelkerke werd gewonnen door Vince Van den Eynde. Met ruime voorsprong (24 seconden) ging hij Niels Vandeputte en Yente Peirens vooraf. Het is voor Vince zijn zevende zege van het seizoen. Foto's: https://www.flickr.com/photos/cyclingsite/albums/...
Met 44 juniores werd er gestart voor de 11e manche van de moedige veldrijder in Alsemberg. Het zware parcours zorgde al snel voor de nodige afscheidingen. We kregen vooraan een compacte leidersgroep van een 10 tal renners. In de slotfase konden 4 renners zich met een zeer klein verscheiden en...