Tuur Deprez: "Top 20 tijdens de Tour de la Dordogne is een doel"

Door Kurt Vermeerbergen op 1 Jul 2015 - 11:25
Printvriendelijke versieVerstuur per e-mail

Tuur Deprez is één van de beloften om dit seizoen en de komende jaren zeker in de gaten te houden. Van donderdag tot zondag rijdt Tuur in de ronde van Dordogne  waar hij zich toch wel wil laten opmerken.

1. Hoe kijk je terug op je juniorenperiode? Mijn juniorenperiode was zeer geslaagd. Echte grote tegenslagen heb ik niet gehad, gelukkig maar. Alleen een platte band in de ronde van Vlaanderen waar ik dan de ganse koers in de achtervolging moest. Ik kon ook zeer veel ervaring opdoen in grote koersen wat mij nu een groot voordeel oplevert bij de beloften. Ik heb namelijk vorig jaar 30 interclubs mogen rijden (rondjes inbegrepen) en ook reed ik 30 kermiskoersen. 2 keer kon ik zegevieren dit in een kermiskoers te Geraardsbergen en de overwinning van de koninginnenrit bij de ster van de Vlaamse Ardennen. Ik behaalde ook mooie ereplaatsen in grote koersen en klimwedstrijden. Door al deze mooie plaatsen liet ik mij opmerken en kwam er interesse van mooie belofteploegen. Hun programma gaf meer mogelijkheden om mij als renner verder te ontwikkelen. In de maand augustus kende ik wel een dipje en had ik moeite om nog mooie resultaten te rijden. Na een korte rustperiode kwam ik er weer door en verbeterden de resultaten.

2. Is de overstap van junior naar belofte verlopen zoals je zelf vooropgesteld had? Wat was de moeilijkste aanpassing? De overstap van junior naar belofte kende een moeizame start tijdens de winter(trainings)periode. In de maand december werd ik in volle afdaling gegrepen door een auto die de weg opkwam. Gelukkig kwam ik er eigenlijk met de schrik vanaf niettegenstaande hersenschudding en spierinductie. Ik stond 5 weken aan de kant. Wanneer ik eindelijk terug de trainingen kon aanvatten werd de microbe mycoplasma in mijn bloed gevonden. Ik stond opnieuw 4 weken aan de kant. Door dit alles kon ik de competitie maar een maand later aanvatten. Maar ondertussen zijn we 3 maand verder en ben ik tevreden over mijn vormpeil. Ik kan en durf mee koers maken bij de beloften. Dit had ik zeker niet verwacht in mijn eerste jaar als belofte. Met 4 top 10 plaatsen, een 20ste plaats bij provinciaal kampioenschap en een 3de plaats mag ik niet klagen over mijn eerste koersjaar bij de beloften.

3. Naar welke wedstrijden kijk je dit seizoen nog uit? Mijn volgend doel is de ronde van Dordogne waar ik toch zeker wil meedoen voor een top 20 notering of meer. Overal mijn mannetje kunnen staan en iets kunnen betekenen voor de ploeg moet kunnen lukken.

4. Hoe staat het met je tijdrit capaciteiten? Na mijn tegenvallende wedstrijd op het PK tijdrijden heb ik wat gewerkt aan mijn tijdrit. In de ronde van Dordogne wil ik dan revanche pakken en een goeie tijdrit neerzetten. Hopelijk hebben de extra trainingen wat opgebracht. Ondertussen zit ik ook al iets beter op die nieuwe tijdritfiets. (Mijn andere tijdritfiets was na het ongeval helemaal naar de vaantjes.)

5. Als wat voor type renner zou je uzelf omschrijven? Ik kan op alle vakken mijn mannetje staan. Later is het de bedoeling om mij op het vlak waar ik het beste in ben te specialiseren. Maar dit vlak moet ik nog verder gaan ontdekken.Ik koers nog niet zo heel lang om dit nu al te weten. Men zegt dat ik eerder een klimmerstype ben.

6. Spurt of solo? Waarom? Spurt of solo alles is mooi als er maar gewonnen wordt. De solo vind ik persoonlijk toch het mooiste.

7. Wat geniet je voorkeur: een klimwedstrijd of een wedstrijd door regen en/of wind? Waarom? Geef mij maar een klimwedstrijd met veel wind zodat er echt gekoerst wordt. Dat vind ik de mooiste koersen. Koersen die hardgemaakt worden door de wind. Regen ben ik niet echt voorstander van omdat dan de kans op valpartijen zeer groot is.

8. Wanneer ga je tevreden zijn van het seizoen? De regelmaat van de eerste helft van het seizoen doortrekken. Misschien nog een overwinning meenemen of misschien is dit toch iets te ambitieus.

9. Hoe combineer je het wielrennen met school/werken? Moeilijk? Ik combineer het wielrennen met een bachelor groenmanagement aan het Vives te Roeselare. Het is niet altijd makkelijk maar het lukt, goed plannen is heel belangrijk. Het geeft wat innerlijke rust dat de school mijn ambities in de wielersport erkent door mij een sportstatuut toe te kennen.

Gerelateerde artikels

Na een zeer geannimeerde maar weliswaar loodzware wedstrijd waarin op 100km 7 keer de Berendries beklommen werd wist na half wedstrijd zich een kopgroep van 12 renners af te scheiden. Op 3 ronden van het einde kwamen er nog 14 vanuit de achtergrond aansluiten met daarbij alle grote namen uit het...
Gilles De Wilde won gisteren de Driebergenprijs E3 Binckbank Harelbeke in een spurt met drie. Tuur Deprez eindigde als tweede in de wedstrijd maar won wel het bergklassement. "De wedstrijd startte en het was direct een stevig tempo omdat er gevaar was voor waaiervorming. Het brak niet dus...
"De koers in Geraardsbergen verliep zeer gesloten in het begin van de wedstrijd. Niemand voerde echt de forsing en het peloton viel telkens stil. Rond de vierde ronde besloot ik zelf eens de forsing te voeren dit lukte uitstekend, het peloton spatte uit elkaar. Deze forsing kostte zeer veel...
Tuur Deprez heeft gisteren zijn eerste overwinning behaald als belofte. Tuur schrijft de Heuvelland Classic op zijn naam. "In het begin van de koers voelden de benen niet zo goed... Toch wou ik mee strijden voor de bergprijs die verreden werd in de eerste 30km dit lukte ook... Na...
Met 33 beloften werd er gestart in Sinaai. Tuur Deprez behaalde een knappe tweede plaats. Hij moest enkel net de duimen leggen voor de Zuid-Afrikaan Greg De Vink. "De eerste ronde zijn we weggereden met 5. Hierna zijn er nog 4 renners komen aansluiten en dit was de beslissende vlucht. Het...
Tuur Deprez is klaar voor het nieuwe seizoen. Tijdens de Spaanse Volta a La Marina met een etappe te Benidorm behaalde Tuur een knappe tweede plaats in de spurt met een lekke band. "Vanaf bij de start hevige regen! Het Engels team Zappi trekt meteen gas open en het breekt op eerste beklimming...