Sunweb stopt als hoofdsponsor van wielerploeg ‘Team Sunweb' maar blijft partner

Door Kurt Vermeerbergen op 4 Dec 2020 - 14:08
Printvriendelijke versie

In 2016 zijn Sunweb en de wielerploeg een partnerschap voor onbepaalde tijd aangegaan. Dit resulteerde in een zeer nauwe samenwerking. Het jaar 2020 werd onverwachts een kantelpunt. COVID-19 veranderde de wereld en raakte de reisindustrie hard.  Om de toekomst veilig te stellen en de ambitie van toonaangevende ‘digital holiday expert’ te realiseren, gaat Sunweb Group zich volledig focussen op haar klanten, partners en medewerkers. Daarom heeft de organisatie helaas moeten besluiten om na 2020 niet meer de rol van hoofdsponsor te vervullen en zal de ploeg vanaf het nieuwe jaar geen Team Sunweb meer heten. Sunweb Group blijft echter wel een partner van de wielerploeg en blijft meebouwen aan de ambities van de ploeg.

Trots op de prestaties
Tijdens de rustdag in Andorra van de Tour de France in 2016 kondigde Sunweb haar nieuwe rol aan als hoofdsponsor van het team met een ambitieus doel. Onder het motto ‘2.000 Tage zur Spitze' wilde de reisorganisatie binnen 2.000 dagen een nieuwe generatie jonge renners naar het hoogste niveau van het profwielrennen brengen. Team Sunweb is daarin geslaagd. Het laatste seizoen was gevuld met hoogtepunten van vele renners, die dankzij het ontwikkelingsprogramma zijn doorgegroeid naar het WorldTour-programma. Sommigen schopten het zelfs tot nieuwe sterren in het peloton. Team Sunweb zorgde voor veel mooie momenten in de Tour de France en stal de harten van vele wielerfans met een koersstijl die zowel passie als intelligentie combineerde. Ook het damesteam was zeer succesvol – het dubbele podium in de Giro d’Italia staat in het geheugen van iedere wielerfan gegrift.

Team Sunweb wordt Team DSM
Team Sunweb zal vanaf het wielerseizoen 2021 Team DSM gaan heten. Koninklijke DSM is een wereldwijde speler actief op het gebied van voeding, gezondheid en duurzaam leven. Het team bouwt voort op het bestaande innovatiepartnerschap met DSM, dat de afgelopen vijf jaar is gegroeid. “Het team was en is als ons kind” zegt Tim van den Bergh, International Director Brand & Communication bij Sunweb Group. “Het goede nieuws is dat het team hun reis kan voortzetten dankzij een strategische samenwerking met Koninklijke DSM. Sunweb Group blijft ook betrokken bij de wielerploeg. Zo kijken we bijvoorbeeld naar de mogelijkheid om met hun support de fietsvakanties weer opnieuw aan te bieden.”

Goede herinneringen en een #keepchallenging mentaliteit
“Voor velen van ons was het een voorrecht om samen met het team aan dit project te werken,” voegt Mattijs ten Brink, CEO van Sunweb Group toe. “We hebben samen mooie wielerseizoenen beleefd – en niet alleen door de resultaten en zichtbaarheid. Er hing altijd een positieve sfeer rond de ploeg. We kunnen alleen maar trots en dankbaar zijn op hun grote prestaties. Team Sunweb heeft positief bijgedragen aan de groei van Sunweb als merk en organisatie. Hun successen zorgen voor mooie herinneringen. We nemen hun #keepchallenging mentaliteit, evenals hun mantra: ‘gebruik elke dag om te leren om de volgende dag beter te worden’ met ons mee."

Foto: ‘© Team Sunweb | Patrick Brunt’