Sasha Weemaes stopt met de piste na het uiteenspatten van Olympische droom

Door Kurt Vermeerbergen op 26 Nov 2019 - 20:21
Printvriendelijke versie

Sasha Weemaes heeft besloten om de piste vaarwel te zeggen. Sasha bewees in het verleden al dat hij een uitstekend pistier was, maar nu zijn grootste droom in het water valt neemt hij deze pijnlijke beslissing. De prof van Sport Vlaanderen - Baloise zal nu volledig voor de weg kiezen.

1. Je hebt besloten om te stoppen met de piste . Waarom deze keuze?
Mijn doel op de piste was om de Olympische Spelen in Tokio te behalen. Maar omdat wij niet in de top 8 van de wereld behoren in de ploegenachtervolging is die droom weggevallen. Er kruipt veel tijd en energie in om top te zijn in de ploegenachtervolging ten nadelen van het wegprogramma. Nu de spelen wegvallen zie ik het niet meer zitten om nog wegwedstrijden en trainingen aan te passen voor een pisteprogramma.

Ik vind het zeer jammer natuurlijk dat deze droom in het water valt na zoveel werk maar dat is de pure realiteit. Wij als ploeg werden sterker en reden een stuk sneller als het jaar ervoor (een Belgisch record) maar ook de concurrentie maakte stappen. We hebben geprobeerd dus ik heb me niks te verwijten.

2. Wat zijn voor uw persoonlijk de hoogtepunten van je carrière op de piste?
2x EK medaille en Belgisch record in de ploegenachtervolging

3. Welke teleurstellingen kreeg je op de piste te verwerken?
Geen Olympische Spelen natuurlijk

4.  Welke jaren waren voor u persoonlijk de tofste en waarom op de piste?
Ik heb van elk jaar genoten. Elke keer een record rijden was een voldoening maar een wedstrijd winnen op de weg is toch nog anders daarom de keuze dat ik alles op de weg zet.

5. Welke raad zou je een beginnende pistier meegeven?
Zeker doen! Het is goed voor je snelheid, stuurvaardigheid en explosiviteit. De intensieve trainingen op de piste kan je nergens anders mee vergelijken. Op de piste kan je veel dieper gaan dan op de weg. Het is onmogelijk om bijvoorbeeld 1km vol te rijden even snel op de weg dan als op de piste.

6. Heeft de piste ermee voor gezorgd dat je de renner bent, die je nu bent?
Ja zeker wel, dankzij de piste heb ik mijn explosiviteit zeker onderhouden en kan ik in zeer hoge hartslag gaan tijdens een inspanning.

7.  Hoe kijk je terug op jouw wegseizoen 2019?
 Ik heb niet veel wegwedstrijden kunnen rijden en de wedstrijden die ik reed waren in voorbereiding voor de piste +de vele stages en trainingen

8.  Welke doelen heb je voor jezelf voorop gesteld in 2020?
Mijn doel is zoveel mogelijk wedstrijden winnen.

Gerelateerde artikels

Sasha Weemaes mocht een groot deel van zijn seizoen als tweedejaars nieuweling afwerken met zijn Belgische trui. Ondanks vele aanbiedingen bleef Sasha zijn ploeg Wielerteam Waasland trouw. 1. Wat waren voor u de mooiste momenten van het seizoen? Mijn mooiste moment was de buitenlandse koers in...
Vandaag heeft het Van Moer Group CT zich opnieuw van zijn sterkste kant laten zien. Nadat gisteren Sander De Pestel de eerste rit won tijdens de vierdaagse van Kontich, deed vandaag Sasha Weemaes het dubbel over. Sasha won deze voormiddag de individuele tijdrit  en deze namiddag scheef hij de...
Sasha Weemaes heeft voor twee jaar (2024-25) getekend bij Bingoal WB. De 25-jarige renner komt over van het Human Powered Health-team na vier jaar bij Sport Vlaanderen-Baloise te hebben gereden. In 2023 boekte Sacha enkele opvallende prestaties, waaronder een overwinning in de zevende etappe van de...
  1ste rondes probeerde er paar renners weg te rijde maar da lukte met weinig succes . De laatste 4 rondes waren ik en Sven De Witte en nog 2 andere 2 rondes weg gereden van het peloton. Daarna werden wij ingehaald door het peloton. De laatste ronde ging het tempo sterk omhoog dankzij mijn...
Met 56 nieuwelingen verschenen ze aan de start in Verrebroek voor een totaal van 9,5 ronden (tijdens de laatste ronde word er maar een halve ronde gereden om zo in rechte lijn naar de finish te komen). "Vandaag een zeer snelle koers gereden in Verrebroek. De ploeg heeft top werk geleverd zelfs zo...
Sasha Weemaes mag je gerust de revelatie noemen van het afgelopen Belgisch kampioenschap op de piste. Sasha wist maar liefst 4 truien mee naar huis te nemen en dit op zijn eerste piste BK sinds hij met wielrennen is gestart. In totaal heeft Sasha in 2013 6 Belgische truien veroverd. Na de 2 truien...