Ridley Omnium Fast: de pistefiets op maat voor groepsnummers

Door Kurt Vermeerbergen op 12 Feb 2025 - 17:39
Printvriendelijke versie

Na de Arena Fast komt Ridley nu ook naar buiten met de Omnium Fast. De productontwikkelaars optimaliseerden de fiets voor de groepsnummers op de wielerpiste. De Omnium Fast bouwt voort op het succes van de Arena Fast met een geometrie aangepast aan de omniumnummers op de piste. Deze Omnium Fast is meteen ook het nieuwe wapen van wereldkampioen omnium Lindsay De Vylder.

De Omnium Fast is geschikt voor elk nummer van de omnium: de scratch, de tempo race, de afvalling en de puntenkoers. Telkens gaat het om een discipline waarbij de renners snelheid combineren met wendbaarheid in een peloton. In groepsnummers, waar golfbewegingen en impulsieve acties van renners het tempo bepalen, is reactievermogen essentieel. De Omnium Fast is hierop afgestemd door een geometrie die snel en zeker reageert op onverwachte bewegingen in het peloton.

Doorontwikkeling van de Arena Fast
Aerodynamisch baseerden de productontwikkelaars de Omnium Fast op de uiterst efficiënte Arena Fast (pistefiets) en Dean Fast Disc (tijdritfiets).
De buisvormen maken gebruik van de in 2022 versoepelde UCI-regels. Deze laten toe dat profielen een 8 op 1 verhouding mogen hebben in plaats van de daarvoor geldende 3 op 1. Dit wil zeggen dat ontwikkelaars de buizen langer en smaller kunnen maken. Daarnaast is de verbinding tussen de bovenbuis, balhoofdbuis en bovenbuis maximaal uitgevuld.

In vergelijking met de Arena Fast heeft de Omnium Fast vooral een steilere balhoofdhoek, specifiek ontworpen voor optimale wendbaarheid en reactiviteit in een peloton. De Arena Fast daarentegen legt de nadruk op stabiliteit en het behouden van snelheid in wedstrijden waarbij de renners minder moeten sturen.

Bij dit model zit de renner dus lager en dieper. Voor de achtervolgingsnummers wordt een tijdritstuur gebruikt, wat resulteert in maximale aerodynamica. De balhoofdbuis is dan ook korter en heeft een uitsnijding aan de bovenbuis om een naadloze integratie van een tijdritstuur in het frame toe te laten.

Op de Omnium Fast daarentegen gebruiken we traditionele ‘drop bars’ waardoor een integratie van het stuur in het frame niet nodig is. Daardoor heeft de Omnium Fast ook een hogere balhoofdbuis. Samen zorgen deze aanpassingen voor een uiterst reactieve en wendbare fiets gecombineerd met maximaal efficiënte aerodynamica.

Flip Chips
De Omnium Fast is net zoals de Arena Fast uitgerust met flip chips in de vork. Hiermee past de renner het stuurgedrag van de fiets aan zijn wensen aan. Deze flip chips maken het mogelijk om de vorksprong (rake) en naloop (trail) te variëren.

Wanneer de renner de flip chips in de voorste positie plaatst, is de naloop kleiner en het stuurgedrag reactiever. Bij een grotere naloop in de achterste flip chip-positie wordt het stuurgedrag vergevingsgezinder. Deze Flip Chips zijn eenvoudig te verplaatsen, waardoor de renner heel snel kan wisselen tussen de verschillende opties.

Future Proof Dropouts
De Future Proof Dropouts zijn een ander element dat de Arena Fast en Omnium Fast gemeenschappelijk hebben. Deze dropouts zijn door middel van uitwisselbare elementen compatibel met alle huidige as-standaarden. Indien er nieuwe standaarden op de markt komen, kan de renner de individuele onderdelen van de dropout gemakkelijk aanpassen.

Stuur
Samen met de Omnium Fast brengt Ridley ook een nieuw stuur uit. Net zoals bij de rest van de fiets heeft Ridley de geometrie en afmetingen geoptimaliseerd binnen de grenzen van de UCI-reglementen. De afstand tussen de buitenste punten van het stuur bedraagt exact 35 cm, het minimale dat is toegestaan volgens de UCI-voorschriften. De stuurbreedte bedraagt bovenaan 30 cm, terwijl deze onderaan in de drops oploopt tot 33 cm (center-center). De reach van het stuur is 105 mm en de drop 120 mm.

Bovenop het stuur vindt de renner extra ‘hoorns’ die hem in staat stellen een zeer aerodynamische houding aan te nemen. Dit is vergelijkbaar met de positie op de remgrepen bij een wegfiets. Een ruwe coating verbetert de grip op het stuur. Dit alles zorgt voor de perfecte balans tussen aerodynamica en controle.

Het stuur is compatibel met stuurpennen met een 31,8 mm klemming en past dus ook op andere pistefietsen, zoals de Ridley Arena Fast in een sprintversie, evenals de Ridley Arena A. Het stuur is daarom ook afzonderlijk verkrijgbaar bij Ridley-dealers.
Beschikbaarheid

De Omnium Fast is in 3 maten (S,M,L) beschikbaar als complete fiets of als frameset en kan de klant helemaal personaliseren in Ridleys online configurator.

Ridley beschikt over een specifiek programma voor UCI-licentiehouders en werkt samen met Belgian Cycling en andere federaties wereldwijd, waardoor deze fiets op het allerhoogste niveau gebruikt zal worden. Met dank aan een eigen windtunnel in Bike Valley en een samenwerking met de Velodroom Zolder heeft Ridley alle troeven in handen om de snelste pistefietsen ter wereld te bouwen.
FFS: 4999,- euro
SBI: 5999,- euro

Lindsay De Vylder
Door de samenwerking met Belgian Cycling konden de Belgische pistiers hun bemerkingen over de fiets doorgeven. Deze renners zullen op termijn ook allemaal op Ridley-pistefietsen plaatsnemen. Met Lindsay De Vylder heeft de Omnium Fast een gedroomde ambassadeur. De Vylder werd afgelopen herfst immers wereldkampioen in deze discipline. Kampioenen verdienen de allerbeste fiets voor elke discipline en Ridley is blij dat het nu ook een speciale omniumfiets kan toevoegen aan het gamma. Hierdoor bevestigt het merk haar reputatie als performance merk.

Quote Lindsay De Vylder: “Ik ben erg tevreden over de Omnium Fast! Ridley nodigde me uit op het hoofdkantoor om me de nodige uitleg te geven over deze pistefiets en ik kreeg ook de kans om mijn mening te geven. Het resultaat is een ultrasnelle fiets die goed stuurt in een peloton.  Met het speciale regenboogdesign valt meteen op dat ik de wereldkampioen in deze discipline ben. Hiermee is de weg naar Los Angeles succesvol geopend en ik hoop op de Omnium Fast nog veel hoogtepunten te beleven!”