Nieuwe Ridley Noah Fast is 8,5 watt sneller dan voorganger

Door Kurt Vermeerbergen op 16 Jan 2025 - 12:21
Printvriendelijke versie

De Ridley Noah is een begrip in het wielerlandschap. Sprintbommen als Robbie McEwen, André Greipel en Caleb Ewan wonnen massasprints in de Tour op deze racebolide, die staat voor pure aerodynamica en snelheid. Anno 2025 is aerodynamica alles! De aero ingenieurs van Ridley begonnen dus vanaf een wit blad aan de derde generatie van de 100% aero bike en stellen trots de nieuwe Noah Fast voor. De Noah Fast is bij een snelheid van 50 kilometer per uur 8,5 watt sneller dan haar voorganger. Zo onderstreept Ridley dat aerodynamica in haar DNA zit geworteld.

Ridley heeft een lange traditie in het ontwikkelen van aero bikes en stond zelfs aan de wieg van de geïntegreerde zadelpen, de eerste geïntegreerde remmen in frame en vork, alsook de weggewerkte kabels, die later door andere merken werden overgenomen. Sinds de Noah in de Tour van 2006 werd gelanceerd, is deze uitgesproken aero bike een garantie op succes. De toon werd meteen gezet met het behalen van de groene trui door Robbie McEwen. Enkele jaren later kroonde André Greipel zich tot koning van de sprintersgarde op de koninklijke Champs-Elysées. Ruim een decennium na McEwen werd met Caleb Ewan ook de volgende Australische topsprinter een trouwe fan van deze racemachine. De Noah evolueerde naar de Noah Fast en elk model was een nieuwe benchmark in het peloton.
Anno 2025 is de Noah-familie toe aan een derde telg, die de renners van Uno-X Mobility meteen gebruiken op het allerhoogste niveau.

Aerodynamische ontwikkelingen
De nieuwe Noah Fast is volledig ontwikkeld op basis van de meest recente UCI-regelgeving met betrekking tot buizenvormen en profielen. Het grote verschil is het gebruik van de 8:1-regel, die bepaalt dat buizen 8 keer langer dan de breedte mogen zijn, waar dat vroeger 3:1 was. Ridley beschikt over haar eigen windtunnel in Bike Valley, een groot voordeel bij het bouwen van de meest aerodynamische fiets.

De aero ingenieurs vonden inspiratie bij de tijdritfiets Dean Fast en zochten de limieten op van de UCI-regels. Het resultaat zijn lange, smalle profielen in de vork en de staande achtervork. De enorme onderbuis van het frame springt eveneens onmiddellijk in het oog en is speciaal vormgegeven om de luchtstroom rond de drinkbussen te geleiden zonder enige drag te creëren.

Vervolgens werkten de ingenieurs volgens het principe van trial-and-error. Voor elk onderdeel werden verschillende opties in beschouwing genomen. Ze verlengden de balhoofdbuis van de fiets door maximaal gebruik te maken van de compensatiedriehoeken die het UCI-reglement toelaat. Deze vlakken achter de balhoofdbuis en rond de zitbuis zorgen voor een betere geleiding van de wind. Daarnaast zorgt een mix van symmetrisch en asymmetrische profielen voor de vork en de staande achtervork voor een aerodynamische optimalisatie. Bij zijwind zal de wind via een bolle, langere oppervlakte lopen, zodat de renner meer stabiliteit ervaart. Samengevat zorgen deze ontwikkelingen voor een uitzonderlijke aerodynamische efficiëntie.

Dat blijkt ook uit de berekeningen. Zo spaart een renner bij een snelheid van 50 kilometer per uur 7 watt op de Noah Fast ten opzichte van de Falcn RS. Ten opzichte van de Noah Fast gaat het zelfs om 8,5 Watt. Cijfers bewijzen het dus: dit is de allersnelste fiets die Ridley ooit heeft gemaakt.

Progressieve Geometrie
Door de jarenlange sponsoring in het wegwielrennen merkte Ridley gaandeweg op dat de bikefits van de renners veranderden naar een meer voorwaartse positie. Op basis van deze data bepaalden de ingenieurs dat een zithoek van 76 graden overeenkomt met de mediaan. Een steilere zitbuishoek sluit aan bij de veranderende voorkeur van rijders voor een positie met een open heuphoek voor een betere krachtoverdracht. Een verlaagde trapas compenseert voor de bredere banden die worden gebruikt in het moderne fietsen. Tot slot zorgt de lagere balhoofdbuis met geïntegreerd stuur ervoor dat de rijder een meer agressieve aerodynamische houding kan aannemen, wat resulteert in een kleinere frontale oppervlakte.

Cockpitintegratie
Deze cockpit is specifiek ontwikkeld voor dit nieuwe model en liep gelijktijdig met het ontwikkelingsproces van het frame. De focus lag hierbij op de combinatie van aero performance en comfort. Door de cockpitintegratie is er minder turbulentie in vergelijking met een klassieke cockpitintegratie.

Verder volgt de Nimbus Aero cockpit de trend in het peloton naar smallere sturen. Deze cockpit meet 360mm op de positie van de shifters om op die manier gemakkelijker een aero positie aan te nemen en hierdoor het frontaal oppervlakte van de renner te verkleinen. Door de vorm van de stuurbocht staan de shifters ook lichtjes naar binnen gekanteld, wat ook bijdraagt aan een meer aero positie.

Op ergonomisch vlak zorgt een uitwaaierende drop voor een evenwichtig stuurgedrag. De aerodynamische bovenkant van het stuur heeft een lichte verbuiging naar de renner toe, wat voor een natuurlijke positie van de polsen zorgt wanneer de renner met de handen bovenop het stuur rijdt. De bochten zijn ook zo vormgegeven dat de shifters van nature naar binnen toe gericht zijn. Alles is echter conform het strengere UCI-reglement voor de plaatsing van de shifter.

De Nimbus Aero cockpit heeft een breedte van 360mm bovenaan en 400mm onderaan. De drop is 127mm en de reach 75mm. Deze cockpit is verkrijgbaar in een breed scala aan stuurpenlengtes (vijf opties) en hoogtes (drie opties) om een grote variatie aan bikefits te kunnen bedienen.

Eén geheel
De nieuwe Noah Fast is niet louter een razendsnelle fiets, maar een 100% ‘performance pakket’ dat het wielrennen vanuit een 360 graden perspectief benadert. Elk aspect aan de fiets is aangepast aan het moderne wielrennen. De cockpitmaten en geometrie zijn afgestemd op de verwachtingen van professionele renners en de tire clearance van 34 millimeter is future proof. De ingenieurs voerden alle simulaties uit met de fiets in haar geheel. Dat wil zeggen: inclusief wielen, drinkbussen, fietscomputer en alle andere benodigdheden. Zo gebruiken de renners de Noah Fast immers ook.

Aero is alles
De keuze voor aerodynamica is een bewuste keuze van Ridley, omdat uit tests gebleken is dat de factor aerodynamica bij de huidige snelheden in het wegwielrennen veel meer doorweegt vanwege de exponentiële verhouding tussen snelheid en luchtweerstand.

Op zeer bergachtige parcours vormt de Falcn RS een waardig alternatief als lichtgewicht. De Falcn RS is een beter alternatief vanaf een snelheid van 20 kilometer per uur op stroken van 7% of steiler. Hoe hoger de snelheid, hoe steiler de beklimming moet zijn om de nog lichtere Falcn RS als beste van de twee uit de test te krijgen. Met andere woorden: aero is alles!

Stijfheid
Zedler-tests hebben aangetoond dat de Noah Fast 10% stijver is in de balhoofdbuis dan de Falcn RS. Vergelijkbare waarden gelden voor de trapas. De Noah Fast is ontworpen om elke watt om te zetten in snelheid. Het biedt niet alleen de meest aerodynamische buisvormen, maar richt zich ook op het bereiken van de optimale stijfheid van het frame.

Met een verhoogde stijfheid van de balhoofdbuis in vergelijking met de Falcn RS zorgt de Noah Fast ervoor dat geen energie verloren gaat, wat maximale efficiëntie biedt tijdens de acceleratie.
Noah

Gelijktijdig met de Noah Fast lanceert Ridley ook de Noah. Deze heeft dezelfde geometrie en dezelfde eigenschappen als de Noah Fast, maar met een andere carbon lay-up. Een tweede verschil is de cockpitintegratie bij de Noah. De renner kan de Noah afmonteren met een klassieke stuur/stuurpen combinatie of de Cirrus Pro Integrated cockpit. Naast elektrisch schakelen blijft ook mechanisch schakelen op deze fiets mogelijk.

Te koop
De Noah Fast is beschikbaar in vijf maten: XXS, XS, S, M en L.

Ridley biedt deze aero bike ook aan via de configurator, waarmee klanten onder andere het ontwerp, de groepset, de wielset en de verdere opbouw van de fiets kunnen kiezen.

De Noah Fast is verkrijgbaar vanaf € 5.499 voor de frameset en vanaf € 8.799 voor de volledige fiets afgemonteerd met Shimano Ultegra DI2. Beide versies zijn nu beschikbaar voor pre-order, met levering in de winkel verwacht eind februari voor de Noah en eind maart voor de Noah Fast.