De kogel is door de kerk: in 2025 komt er een fusie tussen de wielerclubs Van Mossel Heist Cycling Team en Urbano-Vulsteke. In 2024 gaan ze al nauw samenwerken. Het is algemeen geweten dat er heel wat beweegt in het wielrennen en dit niet alleen bij de professionele teams. Wat niet lukte tussen Soudal-Quickstep en Jumbo-Visma, hebben deze Antwerpse en Vlaams-Brabantse clubs wel voor elkaar gekregen. Het idee achter dit project is wel identiek, namelijk kwaliteitsverhoging in de breedste zin.
Dieter Clerx licht toe. “We merkten het afgelopen jaar bij de junioren dat we met een zeer sterke lichting te maken hadden. Je moet dus echt mee zijn als club om talenten prima te kunnen ondersteunen in hun passie, en geloof me, dit gaat al zeer ver bij de jeugd. Op zich is dit al een moeilijke opdracht voor één categorie, laat staan dat je dit wil doen voor een volledige clubpiramide, van miniem tot en met U23. Toch willen we bewijzen dat het kan. We willen geen talent verloren laten gaan. Sommige jonge renners ontwikkelen nu eenmaal wat trager dan leeftijdgenoten die wel opgepikt worden door een devo-team.”
Dirk Verbestel, manager van beloftenteam Urbano-Vulsteke treedt bij: “Wij scoren al enkele jaren hoog in deze categorie. Regelmatig kunnen renners van ons doorgroeien en de stap zetten naar het (pro) continentale niveau. Hiermee moeten we blij zijn, want het bewijst dat we prima werk leveren. Anderzijds moeten we elk jaar zorgen dat we ons team voeden met renners waar we potentieel in zien. Anno 2024 is dat een stevige strijd met andere clubs. Met deze samenwerking gaan we automatisch voeding krijgen van onderaan.”
Deze samenwerking zal de komende maanden concreet worden uitgewerkt. De clubs zaten al meermaals samen aan tafel. Ook Cycling Vlaanderen, Belgian Cycling en organisatoren van grote wedstrijden zetten reeds het licht op groen.
Yves Dockx (voorzitter Van Mossel HCT) is opgezet met de deal en overtuigde ook alle partners om mee in het project te stappen. Yves wil zich 100% kunnen focussen op het financiële aspect en daarvoor is duurzame partnership heel belangrijk.
Er is nog een tweede motivatie waarom Yves Dockx zo gedreven is om dit tot project te realiseren. “We hebben enkele jaren geleden als club een metamorfose ondergaan. Hierdoor profileerden we ons bij de beteren van de klas, zowel qua resultaten als uitstraling. Toch denken sommige jongeren dat ze beter af zijn in een andere club en beginnen al halverwege het seizoen te solliciteren. Het streelt blijkbaar hun ego om te kunnen zeggen dat ze een transfer hebben gemaakt. Adelbrieven zijn niet meer van tel en hun nieuwe club heeft vaak ook niet veel te betekenen. Ik begrijp dat niet.”
Ploegleiders Paul Geerinckx (Van Mossel HCT) en Robin Verbestel (Urbano-Vulsteke) gaan nog een stapje verder in hun analyse. Volgens hen is dit ook een manier om niet alleen de Belgische en Nederlandse wedstrijden te rijden maar zullen we in de nabije toekomst een tiental wedstrijden in Europa betwisten. Zo krijgen renners de kans om zich te bewijzen op specifieke parcoursen en in een internationaal peloton. Tot op heden rijden ze vaak tegen dezelfde renners met steeds dezelfde hindernissen en dat is niet bevorderend voor de ontwikkeling als atleet.