Jeroen Eyskens tekende juist voor de start van het seizoen in maart een contract bij zijn huidige ploeg Evo Pro Racing. Hij is de enige Belg in deze ploeg. Jeroen kijkt uit naar de start van het seizoen 2.0 maar met gemengde gevoelens.
1. Hoe kijk je terug op vorig seizoen?
Het was een jaar waarin ik veel nieuwe koersen voor mezelf kon rijden en daar ben ik Cibel-Cebon zeer dankbaar voor. Jammer genoeg is de ploeg niet kunnen blijven bestaan op continentaal niveau. Dit zorgde al vrij vroeg op het seizoen voor twijfels, dit is nooit goed voor een renner maar al bij al was ik tevreden over 2019.
2. Wat was persoonlijk voor jouw het hoogtepunt en het dieptepunt?
Mijn hoogtepunten waren mijn 2e plaats in de 1ste rit van Ronde van Luik, mijn 6e plaats in de profkoers van Puivelde en ook mijn 6e plaats in de profkoers van Stekenen waren mooie momenten. Dieptepunt was dat er op het einde van het jaar geen nieuwe sponsor voor de ploeg was gevonden zodat ik nog laattijdig opzoek moest naar een andere ploeg.
3. Je bereikte vrij laat een akkoord met je huidige ploeg Evo Pro Racing. Hoe ben je met hen in contact gekomen? Tevreden?
Ik had ergens einde seizoen contacten met de ploeg, maar ook bij hun was er onzekerheid over de toekomst. Uiteindelijk hebben we in februari terug contact gehad en zijn we zo tot een overeenkomst kunnen komen, hiervoor ben ik Morgan Fox zeer dankbaar! Ik ben uiteraard zeer blij met deze overstap, de ploeg is zeer professioneel.
4. Je rijdt nu samen in de ploeg met Wouter Wippert. Geeft hij soms nog wat tips aan jouw? Toffe ploeggeenoot?
Wouter is een aangename ploegmaat, maar tips heb ik nog niet kunnen ontvangen. We hebben elkaar nog niet veel kunnen zien door de corona. Kort na mijn 1ste koers met het team werd alles geannuleerd en gingen we in een lockdown.
5. Hoe kijk je terug op de eerste wedstrijden van het seizoen voor de uitbraak van het covid-19 virus?
Mijn 1ste koers was GP Monseré, op zich een hele mooie wedstrijd alleen jammer dat het een hele dag in de gietende regen was, maar mijn gevoel zat goed. Ik had goede moed voor de komende wedstrijden maar jammer genoeg zijn we nog steeds aan het wachten op mijn 2e koers voor het team.
6. Wat heb je gedaan in deze koersloze periode om je conditie op peil te houden?
Ik ben gewoon verder blijven trainen. De ploeg had ook gehoopt om in juli terug te kunnen koersen dus heb ik mezelf daar ook een beetje op gefocust. Zo werkte ik vorige week nog een kleine stage af in de Franse Alpen.
7. Binnenkort gaan we terug koersen. Hoe ziet jouw planning eruit voor juli?
Ik had gehoopt om op 5 juli de grote prijs Vermarc te kunnen rijden, maar jammer genoeg krijgen kleinere ploegen die met hun kledij rijden voorrang op renners die er hun boterham mee moeten verdienen. Ik zal wel starten op 19 juli in Kerniel, 26 juli Nieuwrode en 27 juli in Noorderwijk. Ik hoop ook dat we met de ploeg in aanmerking komen voor de Heistse Pijl, individueel starten word er ook moeilijk heeft de organisatie mij al laten weten.
8. Welke koersen rij je in augustus wanneer het seizoen echt start?
Dat is nog niet helemaal duidelijk. Het probleem is ook weer dat op UCI niveau we als continentale ploeg in het laagste schavot zitten en de grote ploegen zich voor bijna alle koersen kandidaat stellen waardoor wij als continentale ploeg niet veel kansen krijgen. Het is voorlopig nog even afwachten welke organisaties ons zullen uitnodigen. Hierin zou de UCI ook een regel moeten maken dat organisaties van bijvoorbeeld 1.1uci koersen minimaal 5 continentale ploegen de kans moeten geven als er bijvoorbeeld 20 ploegen in totaal worden uitgenodigd.
9. Heb je nog bepaalde doelen voor dit seizoen?
Ik hoop gewoon nog dat we van augustus tot einde seizoen een mooi programma kunnen afwerken en dat we ons als team daarin kunnen bewijzen. Persoonlijk hoop ik natuurlijk altijd op een mooie overwinning.
10. Wat verwacht je van het Belgisch kampioenschap? Wanneer tevreden? Parcours iets voor jouw?
Het BK is altijd iets speciaals, alles moet die dag goed zitten. Het parcours is zeker iets wat mij wel moet liggen. Een lastige afvallingskoers dat ligt me wel. Mijn koers zal daar geslaagd zijn als ik mezelf kan plaatsen tussen enkele mooie namen. Een top 20 plaats zou al mooi zijn.
11. Welke parcours liggen jouw het beste ?
Liefst heb ik lastige wedstrijden welke wat heuvels, kasseien of onverharde stroken bevatten.
12. Wat zijn je sterkste punten en welk zijn je zwakke punten?
Mijn sterkste punt is mijn doorzettingsvermogen en wilskracht. Mijn zwakste punt is dat ik “te braaf” ben en mezelf soms te snel laat weg zetten door renners met meer aanzien.
13. Met welke bekende renner zou je uzelf vergelijken en waarom?
Ik kan mezelf wel een beetje vergelijken met renners als Phillippe Gilbert en Greg Van Avermaet, enkel dan een paar klasse lager .