Kurt Augustynen uit Mortsel ruilt zijn huidige job in, om aan de slag te gaan bij Agros-Shimano waar één van zijn grootse idolen rijdt Marcel Kittel
1. Hoe is u liefde voor het Duitse wielrennen en wielrenners ontstaan?
Het Duitse wielrennen heeft mijn interesse gewekt sinds ik Philipp Walsleben ontdekte, dat was in 2007. Toen vernam ik dat hij Duits kampioen veldrijden was geworden en ben ik hem beginnen volgen. Het was echter vanaf 2009 dat ik ook echt op zijn wedstrijden aanwezig was. Nu en dan pikte ik een wedstrijd in Duitsland mee en kwam zo ook met andere Duitse renners in contact. Daar ik buiten het veld ze ook op de weg begon te volgen groeide dat ook uit tot het wegwielrennen in Duitsland waar ik mij ook naar begaf.
2. Je bent ook voorzitter van de supportersclub van Phillip Walsleben? Hoe ben je in dit verhaal verzeild geraakt?
Een deel kan je uit men vorige antwoord al afleiden. Officieus ben ik begonnen halfweg 2009 met een fanpagina voor Philipp. Steeds meer raakte ik gepassioneerd door het veldrijden en uiteraard zijn wk-titel bij de beloften en de nationale titels, bovenal sprak zijn persoonlijkheid en humor me aan. Zijn uitstekende kennis van het Nederlands was ook een pluspunt om voor hem in België op te richten, zo geschiedde de officiële voorstelling in juni 2011. Nu bestaan we reeds drie jaar en doe ik het nog steeds met veel enthousiasme en passie.
3. Welke andere Duitse renners/crossers begeleid je nog in ons land? Wat doe je dan zo voor hen?
Ik hou me vooral bezig nu met de fanclubs welke die van Philipp Walsleben, Marcel Kittel en Silvio Herklotz onder mijn hoede vallen en officieel erkend zijn. Ook voor Marcel Meisen heb ik een fanclub opgericht maar deze is niet officieel erkend door de ploeg maar wel door Marcel. Verder doe ik het management voor een aankomend talent in het veldrijden, Marco König, Duits kampioen bij de junioren. Andere renners als Tim Rieckmann en vorig seizoen Mayer tracht ik zo goed mogelijk bij de staan.
4. Je ruilde nu je huidige job in voor een job bij Argos-Shimano. Wat is je functie binnen de ploeg? Hoe ben je bij deze ploeg terecht gekomen?
Klopt, vanaf 29 april 2013 start ik officieel bij Team Argos-Shimano (1t4i). Mijn functie is officieel teambuschauffeur/verzorger. Uiteraard houdt deze job meer in dan dat. Buiten het rijden staat er bevoorrading, start/finish, onderhoud van het wagenpark en massage aan renners op het menu. Uiteraard wekte dit team mijn interesse daar mijn idool Marcel Kittel voor deze ploeg rijdt. Echter tot wat velen denken heb ik dit niet rechtstreeks aan Marcel te danken. Het was de bus bestuurder van vorig seizoen die me de contacten heeft gegeven om mij aan te melden voor een sollicitatiegesprek. Daar hij zelf naar Team Sky ging kwam daar dus een plaats vrij en heb ik mijn kans gegrepen. Ik ben dan uitgenodigd geweest door de teamleiding in Deventer en mijn sollicitatie net als alle anderen gedaan.
5. Wat is je eerste grote ronde waar je met de ploeg heen gaat? Hoe bereidt je u hierop voor? Verwachtingen?
Mijn eerste ronde is geen kleintje, de vuurdoop ligt in de Ronde van Italië die start op 4 mei. Een echte voorbereiding is moeilijk uit te leggen, het is wel zo dat Team Argos-Shimano een hecht team blijkt te zijn en ze mij met open armen ontvangen en helpen met al men vragen. Het is koffiedik kijken voor mij nu, bij kleinere ploegen was ik al actief maar dit is World Tour en dus meteen het hoogste niveau. Een droom die uitkomt en waar ik al jaren naar uitkeek dient zich nu aan, daar kan ik alleen maar blij en trots over zijn.
6. Zijn er renners bij de ploeg waar je naar uitkijkt om met hen samen te werken?
Ik zou liegen als dat niet zo is, uiteraard als oprichter van de Marcel Kittel Belgian Fanclub, www.marcelkittel.eu ben ik blij dat ik voor zijn team werk. Toch wil ik hier heel eerlijk en duidelijk in zijn dat ik voor het GANSE TEAM werk en niet enkel voor Marcel. Uiteraard is het leuk dat je met je idool kan werken, wie zou dat niet willen? Ook bij de teamleiding heb ik dit gemeld en uitgelegd, maar zoals ik al zei is het een voorbeeld hoe daar wordt gewerkt en om gegaan wordt met de crewmembers. Ik kijk alvast uit naar men eerste ervaring in een grote ronde, Giro d’Italia.