Jenno Berckmoes: "Door het veldrijden ben ik technisch sterk op de weg"

Door Kurt Vermeerbergen op 18 Jan 2017 - 10:29
Printvriendelijke versie

Jenno Berckmoes kan zowel in het veld als op de weg prima zijn mannetje staan. Toch moest hij voor de keuze gezet worden, zou hij voor de weg kiezen. Momenteel zit de tweedejaars nieuweling in zijn rustperiode om zich zo optimaal te kunnen voorbereiden op zijn wegseizoen.

1. Je stopt nu met het veldrijden om je voor te bereiden op het wegseizoen. Tevreden over je veldritseizoen met 3 zeges?  Ja, toch wel. Ik begon mijn veldritseizoen pas begin oktober, wat later is dan de pure veldrijders. Daardoor had ik wat in te halen op vlak van punten en startpositie. Ik kon tijdens mijn eerste wedstrijd in Brakel al meteen een overwinning boeken en dat deed heel veel deugd. Ik behaalde uiteindelijk 3 overwinningen en kon mijn provinciale titel voor het 3e opeenvolgende jaar verlengen, wat toch mijn grootste doel was. Daarnaast behaalde ik nog een paar mooie podiumplaatsen en reed ik meestal top 5. Op het BK na, eindigde ik nooit buiten de top 10.

2. Op het BK werd je 28ste? Teleurgesteld? Wat liep er mis? Ook al was ik zeker niet één van de favorieten, ik had er toch meer van verwacht. Met mijn 3e plaats en goed gevoel in Bredene de week vóór het BK, moest een top 10 haalbaar zijn. Ik stond op de 2e startrij, maar rekende op mijn snelle start en kwam als 3e door de bocht en over de balken. Ik viel in de 2e ronde een beetje terug maar deed goed mee voor een 7e of 8e plaats. Tot mijn versnellingsapparaat het begaf op mijn eerste fiets. Ik wisselde maar op deze fiets blokkeerde mijn ketting op ongeveer anderhalve ronde van de finish. Toen ik begon te lopen, was dat ver in het technische gedeelte. Ik schat dat ik ongeveer een halve ronde heb moeten lopen tot aan de volgende post, deze net voor de brug naar het strand. Ik moest noodgedwongen opnieuw wisselen naar mijn 1e fiets … waarmee ik dus niet kon schakelen. Kapot en teleurgesteld kwam ik als 28e over de finish. Had het ganse seizoen nog niet af te rekenen met materiaalpech. Het leek wel of alles werd opgespaard voor het BK.

3. Had er nog meer ingezeten denk je in je veldritseizoen? Wellicht wel. Zeker op het BK. Zonder pech behaalde ik mijn vooropgestelde top 10-plaats. Maar ook in Bredene was de overwinning haalbaar, had ik niet wat technische foutjes gemaakt. In de poldercross in Kruibeke zat podium er ook in. Maar ik beheerste toen niet voldoende de techniek voor de schuine kanten en werd ik 5e. Op Kerstdag reed ik in Balegem (voor mij bijna een thuiswedstrijd) en viel al meteen in de 1e ronde door iemand vóór mij. Ik voelde heel wat pijn in mijn rug en heb puur op karakter de zware wedstrijd uitgereden en eindigde 9e. Maar finaal heb ik toch opnieuw veel bijgeleerd in het veld en kijk ik tevreden terug op mijn veldritseizoen.

4. Hoe ziet de opbouw eruit naar je wegseizoen? Rust en wat dan?  Ja, de komende 2 à 3 weken is het voor mij “volledige rust”. Geen wedstrijd, geen training, gewoon even de fiets aan de kant. Ook de andere sporten worden “on hold” gezet (lopen, fitness, …). Daarna bouw ik de trainingen lichtjes terug op, in voorbereiding van onze ploegstage in Mallorca tijdens de krokusvakantie

5. Wanneer wil je weer aan de start staan op een wegwedstrijd? Ik schat dat mijn 1e wedstrijd eind maart gepland zal zijn, nl. de Katjeskoers in Boezinge (Beker van België). En daarna zijn we opnieuw vertrokken voor een paar maanden.

6. Als je moest kiezen weg of veld… wat kies je en waarom? Moeilijke vraag omdat ik het allebei heel graag doe. Maar toch gaat mijn keuze uit naar de weg. Daar kan ik een nog grotere progressie maken en kan ik de betere renners absoluut volgen. In het veld kom ik een aantal crossers tegen die ik helemaal niet aankan. Als ik voor het veld zou kiezen, moet ik mijn trainingsschema reeds in de zomer opstarten, waardoor mijn wegseizoen in het gedrang komt. Ik zou wel graag een paar crossen blijven rijden in de winter, maar dan met een andere pet op. Niet voor de uitslag, maar puur voor het plezier. Hopelijk botst dat niet met de aard van het beestje. Ik sta immers altijd gemotiveerd aan de start met uitzicht op winst of podium.

7. Ervaar je ook voordelen op de weg met je kennis van het veldrijden? Ja, zeker. Een snelle start enerzijds en anderzijds dat ik goed mijn mannetje kan staan op de snelle parcours. Maar het veld levert mij ook op de weg wat op. Technisch goed met een fiets kunnen rijden bijvoorbeeld. Dat lijkt evident, maar er zijn toch nog wat renners die niet zo stuurvaardig zijn, met schrik in een peloton rijden of moeilijker scherpe bochten kunnen aansnijden.

8. Als wat voor type renner zou je uzelf omschrijven? Eerder van het klassieke type. Geen spurtbom voor pelotonspurten, maar de spurt winnen van een klein groepje lukt mij wel aardig. Ik probeer ook graag koers te maken en ontsnappingen met een groepje te realiseren. Een echte klimkoers is voorlopig niet aan mij besteed. Misschien dat ik daar nog wat extra moet op trainen.

9. Spurt of solo? Waarom? Ik mocht deze winter voor het eerst proeven van een solo overwinning in de cross te Zelzate. Ik had toen een halve minuut voorsprong. Een heel goed gevoel geeft dat en je kan zoveel meer genieten van je overwinning. Maar een spurt met een lengte voorsprong winnen, geeft toch ook een kick.

10. Hoe staat het met je tijdrit capaciteiten? Die zijn zeker niet slecht. Afgelopen jaar behaalde ik brons op het PK en werd ik 4e in de tijdrit te Kruishoutem (2e eerstejaars). Op het BK greep ik net naast het brons op 0.3 sec. Mijn ploeg had mij als 1ejaars ook geselecteerd voor het BK ploegentijdrit in Borlo en deze tijdens de West-Vlaanderen Cycling Tour. Een mooie ervaring die ik heel graag herhaal als 2ejaars.

De snelle vragen
Lievelingskleur : Blauw
Favoriete muziek : Veel verschillende genres 
Favoriete film : Geen favoriet
Andere hobby's:  snowboarden
Lievelingseten : frietjes met vol-au-vent
Ochtend- of avondmens : avondmens
Film of boek : Film
Brunette of blondine : daar kijk ik niet echt naar
Pizza of frieten : frieten
Citytrip of relaxvakantie : relaxvakantie
zand of modder: modder
Balken springen of niet : springen, als ik ruimte heb
Bergop of bergaf : bergaf
Koud of warm : koud
Mooiste overwinning ooit: In Heestert met groepje van 3 (2 buitenlanders en ikzelf) hadden we 3min voorsprong. Ik kon beiden nog net voor de finish van mij afschudden.
Met welke (ex-)prof zou je eens een trainingingstocht willen maken: Fabian Cancellara
 

Gerelateerde artikels

Jenno Berckmoes kreeg een selectie van zijn ploeg Wielerclub onder ons Parike voor de Ronde van Vlaanderen. "Eerste maand was nog niet top met een valpartij. Wel selectie van Gent Wevelgem gekregen en hier veel geleerd. Ik ken het parcours al redelijk goed van vorig jaar en het is ook mijn...
Jenno Berckmoes beschikte na 94,5km in Waarschoot - Lievegem nog over de snelste benen in de massaspurt. Jente Grootjans en Alexander Teerlinck kwamen over de streep als 2 en 3. Het is voor Jenno zijn derde zege van het seizoen. "Het was een vlakke koers met zeer veel wind. Ik heb echt zeer...
Jenno Berckmoes behaalde vandaag zijn 2e zege van het seizoen in Waarschoot. In de massaspurt had hij de snelste benen. "Zeer snelle koers, veel ontsnappingspogingen maar alles werd dicht gereden. Samen met Thomas de Pestel proberen weg te rijden maar het werd rap dicht gereden. In de...
In Heestert ging de zege naar eerstejaars nieuweling Jenno Berckmoes. Jenno liet in de spurt de Japanner achter hem. "Een zwaar parcours met veel wind en een deelnemersveld van 98 renners waarvan meer dan de helft buitenlanders! Na een halve ronde versnelt iemand van Wales en ik ging mee....
In het Oost-Vlaamse Knesselare was de zege voor Jenno Berckmoes. In de spurt beschikte de nieuweling over de snelste benen. "Het was een wedstrijd met veel wind en heb veel proberen wegrijden met Branko Huys. Maar alleen wij twee wouden rijden precies en iedereen wou precies sprinten want...
Op zondag 23 november werd in Belsele gestreden om de provinciale titels West- en Oost-Vlaanderen veldrijden. Reeds van bij de start werd hard gereden door een sterk deelnemersveld van 35 aspiranten. De renners kregen een zwaar parcours voorgeschoteld met veel bochten, een paar balkjes, brugjes...