Geldboetes tot 3000 euro voor negeren rode lichten of gesloten slagbomen

Door Kurt Vermeerbergen op 8 May 2015 - 13:44
Printvriendelijke versieVerstuur per e-mail

ls de renners niet willen instaan voor hun eigen veiligheid aan gesloten spoorovergangen doen het gerecht en de KBWB dat in hun plaats. Wie het voortaan nog aandurft rode lichten of gesloten slagbomen te negeren wordt niet langer alleen bestraft met uitsluiting maar ook met een geldboete die schommelt tussen 450 en 3.000 euro.

De veertien renners die het in de finale van de Ronde van Vlaanderen voor beloften van 11 april jongstleden verstandig achtten de gesloten overweg aan de Stationsberg te negeren worden door het parket van Oudenaarde vervolgd. De politiediensten van de zone Brakel bestudeerden de videobeelden van het incident en identificeerden alle renners die de wegcode aan hun laars lapten en hun eigen leven in gevaar brachten. De inbreuk wordt door de politie beschouwd als een overtreding van vierde categorie, een vergrijp dat de atleten op een boete van minimaal 450 euro komt te staan. Krijgt de zaak een staartje voor de rechtbank, dan lopen de sancties nog hoger op: een rijverbod van acht dagen tot vijf jaar en een boete van 3.000 euro.

Het feit dat justitie overgaat tot de vervolging van de betrokken renners kan op goedkeuring van de KBWB rekenen. De federatie verscherpt van haar kant ook de eigen reglementen, onder meer omdat het incident in de Ronde van Vlaanderen geen alleenstaand feit was. Ook tijdens Luik-Bastenaken-Luik voor beloften speelden zich gelijkaardige taferelen af.

Van beide wedstrijden werd een dossier opgemaakt, feiten die aan de UCI werden overgemaakt. In eerste instantie spoort de KBWB de verantwoordelijken in het hoofdkwartier in Aigle aan de acht renners die onderweg naar Luik op 25 kilometer van de finish geen voet aan de grond wilden zetten voor de gesloten overweg alsnog te diskwalificeren. Verder worden de wedstrijdcommissarissen die betrokken waren bij het incident door de KBWB opgeroepen voor verhoor. Indien nodig zal niet worden geaarzeld over te gaan tot passende maatregelen.

In eerste instantie wordt de nationale reglementering verscherpt. Artikel 2.3.034 – daarin wordt beschreven hoe er correct moet worden gehandeld als de renners voet aan de grond moeten zetten als ze worden geconfronteerd met rode knipperlichten en gesloten slagbomen - wordt verder verduidelijkt. Atleten die in de fout gaan worden bestraft met onmiddellijke uitsluiting, organisatoren die nalatig zijn krijgen te maken met financiële consequenties.

Hoe het correct hoort te verlopen? Wanneer het belsignaal en de rode lichten aan een overweg in werking treden moeten de renners onmiddellijk stoppen. Als dit tijdens de oversteek van de overweg door een peloton gebeurt, en dit geeft aanleiding tot het splitsen van de groep, voeren de commissarissen meteen een neutralisatie in. Verder wordt werk gemaakt van een reglement dat het betwisten van bergprijzen, tussensprinten en eventueel andere klassementen verbiedt in een zone van 5 kilometer vóór en 5 kilometer ná een spoorovergang.

Binnenkort buigt de Wegcommissie van de KBWB zich over de wijzigingen die worden voorgesteld. Als het licht op groen wordt gezet hoopt de KBWB dat ook de UCI de reglementering in die zin wil aanpassen.

Bron Belgian Cycling Federation