Een nieuwkomer in het peloton die dit seizoen opviel door zijn prestaties was Gaetan Verleyen. Hij behaalde maar liefst 9 top 10 plaatsen in dit rare seizoen. Hoog tijd dus om nader met hem kennis te maken.
1. 2020 was je eerste volledig seizoen in het wielrennen. Hoe verliep de overstap naar de junioren? Hoe heb je jouw hierop voorbereid?
Dit was inderdaad mijn eerste volledige seizoen met winter erbij. De winter verliep redelijk goed buiten een paar probleempjes met de positie. Ik kreeg wat last aan mijn knie en had last van zadelpijn. Uiteindelijk werd de zadel veranderd door Mathias Delameilleure en kon ik pijnvrij fietsen. Tijdens de winter heb ik mij ook beziggehouden met kine bij Balanz in Anzegem. Ik word daar begeleid door Hannes Depraetere. Voor de rest heb ik alleen maar getraind op de fiets. In het begin rustig duur opbouwen en een paar weken voor de start ben ik begonnen met de intervaltrainingen. Mijn trainer is Luc Wante en hij doet de massages en maakt mijn trainingsschema’s. Net voor mijn start van het seizoen zijn we met de ploeg nog op stage geweest naar Mojacar. Dit was mijn eerste ervaring met klimmen en dit verliep heel vlot. Voor de stage hebben we ook een aantal ploegtrainingen gereden met de ploeg. De overstap verliep heel goed maar ik wist natuurlijk nog niet wat ik kon verwachten.
2. Hoe verliepen de eerste wedstrijden voor de covid-19 uitbraak?
Ik heb voor de Covid-19 uitbraak maar 1 wedstrijd gereden en dat was in Lierde. Mijn doel was top-20. Ik ben onmiddellijk opgeschoven want ik start altijd achteraan. Ik heb de koers proberen te maken wat eigenlijk niet mijn taak was maar kwam waarschijnlijk door het enthousiasme. Op bepaald moment ontstaat er een kopgroep van 4 man, even later komen er nog eens 4 bij. Twee ronden voor het einde komt mijn ploegmaat Edvin Lovidius aansluiten met nog eens 8 man. Zo was de kopgroep van 16 man ontstaan en hiermee gingen we naar de finale. Op een paar kilometers versneld de winnaar en Edvin gaat mee. Ik speel het ploegenspel en blijf zitten. In de spurt werd ik nog 6e en werd eerste Belg met heel wat goeie buitenlandse renners.
3. Wanneer er terug mocht gekoerst worden, ging je regelmatig naar Frankrijk waarom?
Ik ben begonnen in Dikkebus maar daar kreeg ik te maken met heel wat pech. Doordat de koersen in België weer werden afgelast en dit in Frankrijk niet het geval was, ben ik op zoek gegaan naar koersen in Frankrijk. Zo ben ik elk weekend kunnen blijven koersen tot het einde van het seizoen.
4. Wat vond je zo speciaal aan jouw prestatie in Dikkebus?
Dit was de eerste wedstrijd nadat er terug gekoerst mocht worden. Ik ben achteraan gestart en wou onmiddellijk opschuiven. Na 300meter was het al prijs. Ik was gevallen. Plotseling remt iedereen en kon niet op tijd remmen en ben in de graskant terecht geraakt. Ben redelijk snel terug kunnen opstappen, maar vooraan waren de toppers al de koers aan het openbreken. Ik heb 2 ronden nodig gehad om terug te komen aan de staart van het peloton. Ik heb het peloton in 1 ronde helemaal overgestoken. Toen ben ik vooraan beginnen meekoersen want de goeie renners waren al weg buiten 2 die er later gingen bijkomen. Na 25km begint mijn versnellingsapparaat raar te doen. Even later was het weer prijs. Ik kon niet meer schakelen. Waarschijnlijk is er tijdens de val in het begin iemand er tegen gereden en is het kabeltje losgekomen. Hierdoor heb ik nog 60km met mijn grootste versnelling moeten rijden. Ik ben er zeker van dat ik ging mee zijn met Alec en Lars want zij zaten toen ik terugkwam na mijn val nog in het peloton. Zij zijn toen met hun 2 naar de kopgroep gereden. Doordat ik wist dat ik niet meer kon schakelen, had ik nog maar 1 doel en dat was uitrijden. Dit is mij toen ook gelukt en ben 25ste geworden. Zonder al die pech ging ik zeker meestrijden voor winst.
5. Hoe kijk je terug op het Belgisch kampioenschap? Tevreden? Zat er meer in?
Het BK was zeker een groot doel. Dit was in dit korte seizoen nog één van de belangrijkste wedstrijden. Doordat ik vanachter ben gestart was opschuiven niet vanzelf sprekend. Na 2 ronden zat ik eindelijk beetje vooraan en dan valt er iemand en ik zit daar net achter en sta heel lang stil omdat hij recht voor mij lag. Hierdoor ben ik weer helemaal achteraan terecht geraakt. Paar ronden erachter zat ik dan eindelijk weer vooraan, maar dit was al na 70km. De ontsnapping was toen al bijna heel de koers weg, maar werd toch nog ingelopen. Voor mee te gaan met de juiste ontsnapping zat ik niet in de goede posities. Op stille momenten liet ik mij te ver doorzakken. Eén van de laatste ronden rijdt de beslissende ontsnapping weg. Ikzelf was mij al volledig aan het focussen op de sprint. Ik heb mij goed kunnen positioneren en doordat ik veel krachten had kunnen sparen, had ik nog een goeie sprint in huis. Met die 9e plaats was ik zeker content. Ik denk niet dat er op dat moment meer in zat want positie in deze koers was heel belangrijk om mee te zijn. Positionering is momenteel nog 1 van men zwaktes doordat ik nog niet veel ervaring heb in het peloton. Daarom verkies ik koersen waar de sterksten automatisch naar boven komen.
6. Ondanks dat je nog maar 1,5 seizoen aan wielrennen doet, ben je amper weg te denken uit de top 10 en dit als eerstejaars junior. Wat is het geheim van Gaetan omdat je voordien 2 jaar niet aan sport hebt gedaan? Wat was de oorzaak hiervan ?
Ik heb dit seizoen 9 top-10 plaatsen behaald, dit konden er zeker meer zijn. In koersen met een massaspurt zal je mij niet vaak in de top-10 zien. Dit komt doordat ik mij vaak niet zo goed kan positioneren. Een geheim heb ik niet echt (hahaha). Ik ben er volledig voor gegaan en ben trots op waar ik nu al sta. Ik blijf er wel kalm onder want tegenslag is rap gebeurd. Ik heb 2 jaar niks van sport gedaan doordat ik een ontstekingsziekte heb, CRMO. Dit is nu wel volledige onder controle. Hierdoor ben ik ook gestopt met voetballen bij Zulte-Waregem. Ik wou wel al altijd beginnen koersen, maar mijn pa zei: “ voetbal nog maar eventjes, het is te vroeg om te beginnen koersen”. Vorig jaar begin januari ben ik er weer beginnen over babbelen en hebben we ons aangesloten bij het wielerteam in Waregem( Alu-Decock-Littubel wielerteam Waregem).
7. Wat zijn je sterkste punten in een wedstrijd? Aan welke punten gaat er deze winter hard gewerkt worden om deze ook optimaal te krijgen?
Mijn sterke punten in een wedstrijd zijn dat ik heel rap kan opschuiven in vergelijking met vorig jaar. Ook ben ik een hardrijder dus ik kan blijven gaan. Een helling is graag meegenomen. Klimmen zou ik totaal nog niet weten wat ik daarmee kan in een wedstrijd. In de winter zal ik niet specifiek aan iets werken. Ik zal wel beginnen werken met gewichten om hierdoor nog meer kracht te ontwikkelen. Ik zal met bepaalde oefeningen mijn spurt ook nog wat verbeteren. Met de fietstrainingen zal ik weer een goeie basis opbouwen en ervoor zorgen dat we weer extra progressie maken op heel wat vlakken.
8. Ga je nu extra druk ervaren in 2021 om te presteren na je goede prestaties dit jaar ?
Er zal wel iets van druk zijn omdat er toch wel al bepaalde prestaties verwacht worden. Voor mezelf wil ik nu streven naar de echte top van ons bouwjaar. Ik heb er alle vertrouwen in, dat dit zal lukken zonder tegenslagen.
9. Je hebt besloten om in 2021 je ploeg Isorex CT trouw te blijven ondanks verschillende aanbiedingen. Waarom deze keuze ?
Als je ergens goed zit en je goed voelt, waarom zou je dan veranderen. We rijden een mooi programma en de sfeer binnen de ploeg zit ook heel goed. Het ging een heel mooi jaar worden samen met de 2dejaars juniors dit jaar, maar dit geld voor iedereen natuurlijk. Binnen de ploeg maken we elkaar ook gewoon beter door elkaar te steunen en wedstrijdjes te doen tegen elkaar op trainingen.
10. Wie wil je allemaal bedanken? Wie heeft jou al zo ver gebracht in die korte tijd?
Ik wil eerste en vooral Marino Vervaeke bedanken. Hij was de ploegleider van mijn eerste ploeg. Ik heb veel te danken aan hem. Ook Dag van Elslander, mijn sportdokter, door hem ben ik terecht geraakt bij Luc Wante die mijn trainingsschema's opstelt en heel wat nuttige tips voorziet. Via Luc ben ik begonnen met kine bij Balanz. Hierin heeft Hannes Depraetere mij ook naar een ander niveau gebracht. Mathias Delameilleure voor mijn fietspositie, veel mensen vergeten hoe belangrijk een goede positie is voor de maximale kracht te trappen. Voor mijn fiets te onderhouden, ga ik bij een goede maat, Michael Gardin. Het zit hem in de details in sommige onderdelen van je fiets, maar hierdoor geraak je mentaal ook sterker als je weet dat je met goed materiaal