Ruben Apers zal één van onze vast renners worden, welke we dit seizoen van nabij gaan volgen. Ruben vertelt in zijn eerste column over zijn voorbereidingen tot nu.
Na het wereldkampioenschap 3 weken welverdiende rust genomen. Na die 3 weken terug een beetje rustig begonnen aan de opbouw voor seizoen 2017. De eerste weken van de winter verliepen een beetje moeizaam, omdat ik de eerste weken niet echt op gang kwam. Na een inspanningstest kon ik en mijn trainer dan toch al zien hoe de conditie zat in het begin van de winter. Op die moment zat de conditie nog niet echt hoe ze moest zitten, maar de winter duurt lang genoeg om daar aan te werken.
De eerste maand waren dan eerder wat korte trainingsritten, maar hoe dichter tegen het nieuwe jaar aan werden deze langer en langer, en kwam er meer intensiteit bij. Vanaf 1 januari werd ik dan belofte bij LOTTO-SOUDAL U23, toch iets waar ik enorm naar uitkeek. In de maand januari waren de trainingsritten dan iets korten door de examen, maar dan was het weer ideaal om stabiliteit te doen als ontspanning.
De dag na mijn laatste examen zou ik dan normaal op trainingstage in Spanje met Bjorg Lambrecht en Kevin Inkelaar gegaan zijn, maar de griepepedimie had mij te pakken en ik werd thuis gehouden door de dokter. Na een weekje uitzieken was het dan team stage in het Spaanse Benicassim, hier kon ik samen met heel de team mij perfect voorbereiden op het dichterbij komende seizoen.
Mijn seizoen startte pas op zondag 5 maart in GP Lillers UCI 1.2, direct een koers tussen de profs. De dag van de koers was het zeer slecht weer wat al niet in mijn voordeel is. Na de neutralisatie was het al direct koers, en dat was het eigenlijk heel de tijd. Die dag enorm afgezien door het slechte weer en het hoge tempo, maar door deze koersen word je beter als renner. De week nadien stond Paris-Troyes UCI 1.2 op het programma, wederom hetzelfde deelnemersveld zelfde kilometers. Doordat er weinig wind was, was er geen kans op waaiervorming en waren dus de eerste 40 km op het gemak. Vanaf we op de plaatselijke ronden kwamen begon Direct Energie het gat op de koplopers dicht te rijden met een zeer hoog tempo.