Belgische aerodynamica specialisten slaan de handen in elkaar

Door Lander Jespers op 21 Jan 2015 - 16:35
Printvriendelijke versieVerstuur per e-mail

In het kader van een Euregionaal project werken de Vlaamse fietsbedrijven BioRacer, Ridley, en Lazer Sport samen met Trento (Nederland), ILA (Duitsland) en Voxdale (Antwerpen). Alle expertise werd door Flanders’ Bike Valley bijeengebracht om gedurende een week met een nieuw meetsysteem (op basis van lasertechnologie) verdere aerodynamische productverbeteringen te bestuderen. Als eerste stap in de samenwerking werd samen met Trento Robotics (Sittard) een op maat gemaakte 3D-paspop ontwikkeld. Het voordeel hiervan is dat we aerodynamisch alles kunnen finetunen op maat van de renner. Alle bedrijven waren dan ook aanwezig tijdens de testen met het nieuw ontwikkelde lasergebaseerde meetsysteem.

Bert Celis, coördinator Flanders’ Bike Valley: “De knowhow van Vlaamse bedrijven inzake aerodynamica en wielrennen behoort tot de wereldtop maar was tot dusver eerder versnipperd. Ieder heeft veel kennis over zijn eigen producten, maar het totale plaatje wordt vaak uit het oog verloren. Voor de eerste maal hebben we deze knowhow gedurende een week samengebracht om gezamenlijke testen te doen over de productgrenzen heen. Samen met de expertise van Euregionale partners zoals Trento (Nederland) en ILA (Duitsland) resulteerde dit in de ideale innovatiecocktail.”

Toon Wils, Ingenieur Ridley Bikes: “Het is bijzonder boeiend om ook de testen van andere producten bij te wonen en van elkaar te leren. Bovendien is de wielrenner gebaat met een totaalaanpak waarbij alles op elkaar wordt afgestemd. Sommige resultaten blazen ons letterlijk en figuurlijk omver.”

Sam Ratacjzak, R&D BioRacer: “Fantastisch aan deze nieuwe meettechnologie is dat je het onzichtbare hiermee duidelijk zichtbaar maakt waardoor je nieuwe inzichten creëert. Het is ook onbetaalbaar om als KMO dergelijke testen alleen op te zetten.”

Siemen Moens, productingenieur Voxdale: “Het is interessant dat we nu ook luchtstromingsbeelden op microschaal kunnen gaan vergelijken met de totale aerodynamische krachtmeting. Hierdoor kunnen we onze computersimulaties exacter gaan toetsen aan de realiteit. Op termijn willen we de productverbeteringen die we nu al maken voor oa powerboats, bobslee en indycar hiermee nog finetunen en valideren.”

Het innovatieve meetsysteem en de op rennersmaat gecreëerde 3D-paspop (hier in tijdrithouding) zijn dan ook het neusje van de zalm voor aerodynamische metingen. Ook in de toekomst kunnen meerdere 3D-paspoppen op maat van profs en semi-profs gecreëerd worden. Hierna kunnen de kledij, fiets en helm hier perfect aan aangepast worden. Deze eerste positieve samenwerking en testen met het nieuwe meetsysteem zijn alvast een flinke stap voorwaarts voor de realisatie van de Bike Valley fietswindtunnel tegen eind 2015 in Beringen.