Jürgen Roelandts mikt op overwinning in Gent-Wevelgem

Door Kurt Vermeerbergen op 25 Mar 2017 - 12:32
Printvriendelijke versie

Morgen is Gent-Wevelgem toe aan de 79ste editie. Gent-Wevelgem wordt in één adem genoemd met de Kemmelberg en die moeten de renners twee keer oprijden. De WorldTour-wedstrijd heeft dit jaar ook een nieuwigheid in petto voor het peloton: de zogenaamde plugstreets.

De wedstrijd van 249,2 kilometer start in Deinze, van waaruit het peloton koers zet naar Veurne. Daarna rijden de renners langs de Franse grens richting de eerste helling van de dag, de Catsberg. Via de Kokereelberg en Vert Mont trekken de renners naar de Zwarte Berg, die ze twee keer na elkaar moeten beklimmen. Het parcours leidt hen nadien over de Ravensberg en Baneberg tot aan de voet van de Kemmelberg. Wanneer de renners daar zijn aangekomen, resten hen nog 75 kilometer tot de finish. Na de Kemmel volgt meteen de Monteberg en daarna zijn de plugstreets aan de beurt. Plugstreet is de Engelse verbastering van Ploegsteert. Het peloton wordt over drie plugstreets of halfverharde aardewegen gestuurd, goed voor een totale afstand van 5,7 kilometer. Die plugstreets leiden de renners langs het monument van de Christmas Truce in Ploegsteert, een monument opgericht om het Kerstbestand tijdens de eerste wereldoorlog te herdenken. Na de plugstreets rijden de renners naar de Baneberg, meteen gevolgd door de Kemmelberg. Vanaf daar is het nog 34,2 kilometer tot de streep in Wevelgem.

De West-Vlaming Jens Debusschere doet mee in eigen gouw. Vorig jaar kwam hij ten val en moest hij opgeven, maar twee jaar geleden eindigde hij knap vijfde. Jürgen Roelandts werd de voorbije twee jaar telkens zevende in Gent-Wevelgem. In 2015 was dat nadat hij kilometerslang solo aan de leiding had gereden in een editie die geteisterd werd door storm en regen. Wat zijn de verwachtingen voor morgen?

Jürgen Roelandts: “In Dwars door Vlaanderen zat ik iets te ver op het beslissende moment, waardoor ik de goede vlucht miste. Ik voelde me die dag niet helemaal top en dan vallen zulke zaken voor. Mogelijk was ik nog wat vermoeid van Milaan-Sanremo; met het vormpeil is in elk geval niets mis. Ik ben klaar om er zondag in te vliegen. De E3 Harelbeke heb ik dit jaar niet opgenomen in mijn programma. Alle vier de wedstrijden rijden - Milaan-Sanremo, Dwars Door Vlaanderen, E3 Harelbeke en Gent-Wevelgem – is te veel. Door te kiezen voor Waregem en te passen voor Harelbeke, heb ik telkens drie dagen rust. Deze indeling komt het beste uit één week voor de Ronde.”

“De voorbije jaren heb ik al mooie resultaten geboekt in Gent-Wevelgem. Ik deed altijd mee voor de ereplaatsen, maar een podiumplaats zat er nog niet in. Zondag is er een nieuwe kans, en zoals steeds ga ik voluit voor de overwinning. Een klassieker winnen blijft het grote doel.”

“Het wordt ongetwijfeld weer een zware wedstrijd. Gent-Wevelgem is al lang geen sprintklassieker meer. Ook morgen zal de wind weer vroeg in de wedstrijd een bepalende factor zijn. Ik heb gezien dat er een noordoostenwind staat, dat betekent dat we waaiers kunnen verwachten in de Moeren. Dat is wat Gent-Wevelgem zo een aantrekkelijke koers maakt. Ook op de plugstreets zou de wind voor spektakel kunnen zorgen. Als er waaiers getrokken worden op die smalle wegen, kunnen er niet veel renners in één waaier. In andere omstandigheden denk ik dat die plugstreets de wedstrijd niet zullen beïnvloeden. Ze bollen goed.”

“De tweede beklimming van de Kemmelberg zal wel veel invloed hebben op de uitslag. Daar zou Peter Sagan weer gevaarlijk uit de hoek kunnen komen. Voor 99% van het peloton geldt dat we zijn aanval moeten voor zijn. Daar sta ik dus niet alleen in en dat kan bondgenoten opleveren.”

Selectie Lotto Soudal: Lars Bak, Jens Debusschere, Frederik Frison, Moreno Hofland, Nikolas Maes, Jürgen Roelandts, Marcel Sieberg en Jelle Wallays.